Close
Org. nr: 986058281 Dronningens gate 23, rom 204, 0154 Oslo
+ 47 41 54 26 69
romforro@gmail.com

Meditasjon

Handler om å samle og fokusere oppmerksomheten. Det kan være på noe konkret, som pusten, kroppen, tankene, følelsene, lyd eller andre sansefornemmelser.

Gjennom forskjellige meditasjonsmetoder kan vi aktivt legge tilrette for at kroppen og sinnet kan gå inn i forskjellige tilstander. Derfor kan meditasjon gi både opplevelsen av avspenning, ro, mental våkenhet og klarhet, en dypere kontakt med seg Selv og livet, kontakt med kroppen og pusten, bevissthetsutvidelse og tilgang til dypere innsikter i deg Selv. Jo oftere vi mediterer og setter oss selv i disse tilstandene, jo lettere vil det kunne være å gå inn i dem.

Ved Rom For Ro tilbys følgende meditasjonskurs:

  • Meditasjon: Å lage et Rom For Ro: Et mindfulnessinspirert meditasjonskurs med øvelser spesielt utvalgt for å kunne gi en opplevelse av ro og stressreduskjon.
  • Chakrameditasjon: Visualisering, pust og fokusøvelser for innsikt, bevissthetsutvidelse, personlig utvikling og selvhealing.
  • Mindfulness.

Mindfulness, stressmestring og meditasjon for skole, organisasjon eller bedrift:

Viviann Alexandra tar også oppdrag for grupper, både privat, på skoler og i næringsliv. Hun har undervist mindfulness og meditasjon ved Vangseter kurs og kompetansesenter, for Mental Helse barn og unges sommerleir, ved Hadeland folkehøgskole og på enkeltkvelder i angstringen. Viviann Alexandra tilbyr både enkeltkurs og kurs over flere ganger.

Når vi setter av en fast tid i uken hvor vi legger til rette for at kroppen og sinnet kan falle til ro, kan det gi en større opplevelse av ro i hverdagen, og være lettere å ta vare på seg selv. 

Ønsker du et rom for ro i hverdagen? Vil du lære meditasjon og enkle teknsikker for ro, hvile og stressmestring? Viviann Alexandra tilbyr meditasjonskurset:

Å lage et Rom For Ro. Du kan melde deg på 4 ganger, 8 ganger, eller et helt semester. Kurset er åpent for alle, og forkunnskaper er ikke nødvendig. Vi setter av 60 minutter en gang i uken. Du ledes igjennom enkle oppmerksomhet- og avspenningsøvelser som er designet for å kunne roe sinnet, nervesystemet, pusten og kroppen. Noen av øvelsene er klassiske mindfulnessøvelser,  andre er hentet fra østlige praksiser som yoga, qigong og vestlige kroppsbevisthetstradisjoner. Øvelsene ledes sittende på stol. Det finnes noen puter tilgjengelig for deg som ønsker å sitte på gulvet. Forkunnskaper er ikke nødvendig.

Det er begrenset med plasser (10 plasser per kurs). Drop-inn er mulig dersom det er ledige plasser. Sms til 41542669 for å sjekke om det er ledig plass.

Praktisk informasjon:
Sted: Dronningens Gate 23, rom 203 (2. etasje)
Tid: Onsdager kl 16:15-17:15.
Kursstart: 4. September og 30.oktober.
Pris: 850 kr (4 ganger: kursstart: 4. september, 2.oktober, 30.oktober eller ).
1600 kr (8 ganger: kursstart: 4. september eller 30. oktober).
Nivå: Passer for alle nivå og alle kropper.

Påmelding HER.

Mer informasjon her.

Mindfulnessmeditasjon er øvelser som har til hensikt å trene opp din evne til oppmerksomt nærvær. Å være tilstede i øyeblikket og i livet.

Regelmessig mindfulnessmeditasjon kan både gi en dypere opplevelse av ro og oversikt i livet, samtidig som det kan gi en nærere kontakt med deg Selv, og hvordan du egentlig har det. Derfor beskrives også mindfulness ofte som en livsholdning og en livsstil:

Å leve våkent og nærværende, der vi med en oppmerksomhet på hva som foregår i oss og rundt oss i øyeblikket, lettere akseptere ting slik de er, og utfra dette ta valg som er i tråd med våre verdier og ønsker for vårt liv og våre relasjoner.

Chakrameditasjon er en type innsiksmeditasjon der vi bruker kroppens energisentre som inngangsport til bevissthetsområder, med tilgang til både personlig og kollektiv informasjon.

Teorien om slike energisentere kan vi gjenfinne i flere østlige tradisjoner, og mange kjenner til chakrateorier fra yoga og ayurveda.

Chakra betyr energihjul, og utfra et energiperspektiv kan vi tenke at energisentrene både påvirker de fysiske kroppsområdene der de er plassert, og samtidig er forbundet med hele energifeltet vårt, og hele vår livshistorie. Gjennom å fokusere inn i disse områdene med for eksempel pust og visualisering, bruke fantasisen og forestillingsevenen, kan vi både påvirke de fysiske områdene og tre inn i de energimessige bevissthetsområdene.

Mindfulness- og meditasjonsveiledning

Vil du lære å meditere, men synes det er vanskelig i en gruppe? Ønsker du personlig veiledning i din individuelle meditasjonspraksis?

Hos Viviann Alexandra kan du booke time til individuell undervisning og veiledning i mindfulness og i meditasjon. Passer for deg som ønsker å:

  • Redusere stress og trene på å bli mer tilstedeværende i eget liv.
  • Bruke meditasjon som en guide i hverdagen og i livet ditt.
  • Bruke meditasjon som en metode for innsikt og bevissthetsutvidelse
  • Bruke meditasjon som et verktøy i personlig og transpersonlig utvikling.

Velkommen.

Trenger du enkle avspenningsøvelser eller meditasjoner du kan bruke hjemme?

På min youtube kanal, Rom for ro, har jeg lagt ut noen enkle øvelser, som er opptak fra forskjellige kurs og veiledninger. Bruk headset / øreplugger for best lydkvalitet. Du kan finne både lengre og kortere øvelse:

 

Ønsker du en avspenningsøvelse eller meditasjonsøvelse spesielt designet for deg, er du velkommen til individuelle veiledninger. Ta med mobiltelefonen til timen, så tar vi opp meditasjonen når du er hos meg.

Bestill time eller ta kontakt med Viviann Alexandra Knutsen på:

epost; viviannalexandra@romforro.no eller telefon; 41542669.

Telefon: + 47 41 54 26 69
E-post: romforro@gmail.com
Dronningens gate 23, rom 204, 0154 Oslo
Org. nr: 986058281