Close
Org. nr: 986058281 Dronningens gate 23, rom 204, 0154 Oslo
+ 47 41 54 26 69
romforro@gmail.com

Meditasjon

Handler om å samle og fokusere oppmerksomheten. Det kan være på noe konkret, som pusten, kroppen, tankene, følelsene, lyd eller andre sansefornemmelser.

Gjennom forskjellige meditasjonsmetoder kan vi aktivt legge tilrette for at kroppen og sinnet kan gå inn i forskjellige tilstander. Derfor kan meditasjon gi både opplevelsen av avspenning, ro, mental våkenhet og klarhet, en dypere kontakt med deg Selv og livet, kontakt med kroppen og pusten, bevissthetsutvidelse og tilgang til dypere innsikter i deg Selv. Jo oftere vi mediterer og setter oss selv i disse tilstandene, jo lettere vil det kunne være å gå inn i dem.

Ved Rom For Ro tilbys individuell meditasjonsveiledning, og kurs:

  • Yoga Nidra: En liggende, ledet dyp avspenning og hvile. Imens kroppen er avspent, trenes sinnet til å være våkent og bevisst.
  • Medi Yoga: Med Yoga klasse, som inneholder meditasjonsteknikker, med bevisst bruk av pusten, meditasjoner og mantra, som kan hjelpe til å balansere og roe kroppen.
  • Å lage et Rom For Ro: Kombinasjon av forskjellige meditasjonsteknikker, eventuelt med pusteøvelser,  avspenning, visualisering og bevegelse, som kan gi en opplevelse av ro og stressreduskjon.
  • Chakrameditasjon: Chakraene som inngangsporter til innsikt, bevissthetsutvidelse, personlig og spirituell utvikling og selvhealing. Selvutvikling, selvhealing og integrering av dine ressurser og kapasiteter gjennom visualisering, pust og fokusøvelser.
  • Mindfulness: Oppmerksomt nærværstrening: Å være tilstede i deg Selv, i kroppen, i hverdagen, i livet.

 

Mindfulness, stressmestring og meditasjon for skole, organisasjon eller bedrift:

Viviann Alexandra tar også oppdrag for grupper, både privat, på skoler og i næringsliv. Hun har undervist mindfulness og meditasjon ved Vangseter kurs og kompetansesenter, for Mental Helse barn og unges sommerleir, ved Hadeland folkehøgskole og på enkeltkvelder i angstringen. Viviann Alexandra tilbyr både enkeltkurs og kurs over flere ganger.

Ta vare på deg selv med meditasjon og avspenning i hverdagen.

Sound Cloud finner du noen meditasjoner, avspenninger og Yoga Nidraer, som Viviann Alexandra har lagt ut på sin kanal. Kanalen oppdateres kontinuerlig med nye meditasjon. Jeg håper de kan være til glede og støtte for deg.

Vil du støtte arbeidet, kan du donere et valgfritt beløp ved å vippse til Viviann Alexandra på: 41542669.

FINN EN MEDITASJON SOM KAN PASSE FOR DEG, OG LYTT HER.

Du er velkommen til å dele dem med andre.

Mvh; Viviann Alexandra Knutsen.

Yoga Nidra er en fantastisk måte å kunne oppleve dyp hvile og få restitusjon både for kropp, sinn og sjel. Det er en liggende ledet meditasjon, som kan roe ned forskjellige deler av nervesystemet og oversettes som “yogisk søvn”. Imens kroppen inviteres til å hvile, kan sinnet være våkent og bevisst.

Kroppen støttes med puter og tepper, så den kan ha det så komfortabelt som mulig, imens du blir guidet gjennom ulike steg. Bevisstheten ledes oppmerksomt gjennom sansefornemmelser, kroppsskanning, pustebevissthet og visualisering for å kunne komme i en dyp hvilende tilstand. Kroppen kan komme i en dyp avspenning mens sinnet er våkent. Noen sovner også og det er helt i orden. Det er også en form for avspenning, og av og til akkurat hva vi trenger. Å hvile i denne dype kontakten med deg selv, kan virke selvstyrkende og positivt støttende.

YOGA NIDRA KVELDER:

Vår / sommer 2020: Vi følger FHI anbefalinger for smittevern ifht Covid-19. Vårens arrangement er flyttet til høsten. Inntil da må du gjerne bruke Rom For Ro sine Yoga Nidra og meditasjoner på Soundcloud.

Høst 2020: 

Endags retreat med Yoga Nidra, myk bevegelse og innsiktsmeditasjon, på Knatten på Hvaler: I September inviterer Viviann Alexandra til endags retreat på nydelige Knatten på Hvaler. Mer info kommer.

Hvil deg til vitalisering. Kvelden holdes av Viviann Alexandra Knutsen. Mer info kommer.

Dyp vinterhvile inn i hjertets visdom, med  gongavspenning. Kvelden holdes av Viviann Alexandra Knutsen (Rom For Ro) og Maria Andersen (Medisinsk Yoga og Mindfulness Oslo). Mer info kommer.

Gjennom bevisst bruk av fokus og pust, som vi vet gjennom forskning at har positiv innvirkning på å roe stressresponsene i kroppen, kan vi gjenoppbygge livskraften og styrke kroppens immunforsvar og evne til balanse og selvhealing.
INDIVIDUELL TIME: Du kan få en individuell tilrettelagt time, på Rom For Ro eller over telefon / video.
KURS: Når vi setter av en fast tid i uken hvor vi legger til rette for at kroppen og sinnet kan falle til ro, kan det gi en større opplevelse av ro i hverdagen, og være lettere å ta vare på seg selv. 

Kurset er åpent for alle, og forkunnskaper er ikke nødvendig. Vi setter av 60 minutter en gang i uken. Du ledes igjennom enkle oppmerksomhet- og avspenningsøvelser som er designet for å kunne roe sinnet, nervesystemet, pusten og kroppen. Noen av øvelsene er klassiske mindfulnessøvelser,  andre er hentet fra østlige praksiser som yoga, qigong og vestlige kroppsbevissthetstradisjoner. Øvelsene ledes sittende på stol. Det finnes noen puter tilgjengelig for deg som ønsker å sitte på gulvet. Forkunnskaper er ikke nødvendig.

Det er begrenset med plasser (10 plasser per kurs). Drop-inn er mulig dersom det er ledige plasser. Sms til 41542669 for å sjekke om det er ledig plass.

Praktisk informasjon:
Sted: Kommer
Tid: Kommer
Kursstart: Vi håper å  kunne sette opp nye kurs høsten 2020. Mer info kommer.
Pris: 1600 kr (8 ganger: kursstart: 4. september eller 30. oktober).
Nivå: Passer for alle nivå og alle kropper.

Påmelding HER.

Mer informasjon her.

Mindfulnessmeditasjon er øvelser som har til hensikt å trene opp din evne til oppmerksomt nærvær. Å være tilstede i øyeblikket og i livet.

Regelmessig mindfulnessmeditasjon kan både gi en dypere opplevelse av ro og oversikt i livet, samtidig som det kan gi en nærere kontakt med deg Selv, og hvordan du egentlig har det. Derfor beskrives også mindfulness ofte som en livsholdning og en livsstil:

Å leve våkent og nærværende, der vi med en oppmerksomhet på hva som foregår i oss og rundt oss i øyeblikket, lettere akseptere ting slik de er, og utfra dette ta valg som er i tråd med våre verdier og ønsker for vårt liv og våre relasjoner.

Chakrameditasjon kan brukes som en innsiktsmeditasjon for personlig -og spirituell utvikling, og selvhealing. Kroppens energisentre og energikroppen (auraen) kan brukes som inngangsport til bevissthetsområder, med tilgang til både personlig og kollektiv informasjon.

Teorien om slike energisentere kan vi gjenfinne i flere østlige tradisjoner, og mange kjenner til chakrateorier fra yoga og ayurveda.

Chakra betyr energihjul, og utfra et energiperspektiv kan vi tenke at energisentrene både påvirker de fysiske kroppsområdene der de er plassert, og samtidig er forbundet med hele energifeltet vårt, og hele vår livshistorie. Gjennom å fokusere inn i disse områdene med pust og visualisering, bruke fantasisen og forestillingsevenen, kan vi både påvirke de fysiske områdene og tre inn i de energimessige bevissthetsområdene.

Chkarmeditsjon for deg: Hos Viviann Alexandra kan du få chakrameditsjoner som er tilpasset deg og de selvutviklingsprosessene du står i, i livet. I en individuell veiledningstime, tar vi lydopptak av meditasjonen, slik at du også kan bruke den videre hjemme. -Også mulig som tlf / videokonsultasjon.

PUST, BALANSE, INDRE RO OG OVERSKUDD: 
Mediyoga er for deg som vil styrke helsen og lettere kunne beholde ro og fokus i hverdagen? En klasse inneholder en kombinasjon av pust, avspenning, enkle yogaøvelser, som kan tilpasses den enkelte, og meditasjon. Det er en kombinasjon av enkle anerkjente øvelser som kan gi opplevelsen av økt ro, hvile, balanse og stress-mestring. Når kroppen og sinnet roer seg, kan kroppens egen evne til restitusjon og balanse igangsettes. Da kan den indre roen og opplevelsen av overskudd også lettere komme. 
Øvelsene tilpasses og kan gjøres liggende, på ullmatte, sittende på pute eller sittende på stol.
KURS: Nye kurs settes opp høsten 2020.
Sted: Kommer.
Tid:  Kommer
Høstens kurs: Medi Yoga:  Hvile, indre ro og balanse.
Pris: 1200 kr for 6 ganger.
Nivå: Passer for alle. Forkunnskaper ikke nødvendig. 
Påmelding: Epost til romforro@gmail.com. Faktura sendes på epost.

Mindfulness- og meditasjonsveiledning

Vil du lære å meditere eller vil du ha ekstra påfyll til din nåværende meditasjonspraksis, hjelp til å etablere en fast rutine, eller få øvelser som kan passe akkurat til deg? Viviann Alexandra tilbyr individuelle timer, på Rom For Ro eller over telefon / video.  

 Passer for deg som ønsker å:

  • Øke opplevelsen av ro og velvære, og redusere stress.
  • Være mer tilstedeværende i eget liv.
  • Etablere en meditasjonspraksis.
  • Bruke meditasjon som en guide i hverdagen og i livet ditt.
  • Bruke meditasjon som en metode for innsikt og bevissthetsutvidelse
  • Bruke meditasjon som et verktøy i personlig og transpersonlig utvikling. -Å utforske dine egne bevisste og ubevisste kompetanse og ressursområder gjennom chakraene og energikroppen din.

 

Velkommen.

Telefon: + 47 41 54 26 69
E-post: romforro@gmail.com
Dronningens gate 23, rom 204, 0154 Oslo
Org. nr: 986058281